073 751 40 47

Veel gestelde vragen over magnesium


Waar is magnesium verantwoordelijk voor?
Magnesium wordt tezamen met water en zuurstof door wetenschappers tot de drie belangrijkste levensvoorwaarden gerekend.

Magnesium is verantwoordelijk voor het correct functioneren van meer dan 325 enzymen in het menselijk lichaam. Zo worden onder meer de vorming van ATP (adenosine trifosfaat), dit zijn de energiemoleculen in het lichaam, de werking van de hartspier, de vorming van tanden en kiezen, de ontspanning van bloedvaten (van groot belang voor een gezonde bloeddruk) en een goede darmwerking, gestuurd door magnesium.

Het lichaam van een volwassen mens bevat gemiddeld 20 tot 28 gram magnesium en heeft minimaal 400 milligram magnesium per dag nodig om dat op peil te houden. Ongeveer de helft van het lichaams magnesium bevindt zich in de botten en tanden. De rest bevindt zich in de cellen, de spieren, het zenuwstelsel en de organen.

Naast de hoofdrol in zo vele enzymreacties is magnesium betrokken bij de eiwitsynthese en is het onontbeerlijk voor de overdracht van zenuwprikkels,evenals voor de spiercontractie. De belangrijkste systemen waarop magnesium direct een invloed heeft, zijn het zenuw-, spier-, hart- en vaatstelsel.

Wie hebben er een verhoogde behoefte aan magnesium?
Een verhoogde magnesiumbehoefte zien we bij de volgende bevolkingsgroepen en onder de volgende omstandigheden:

  1. Bij veel gebruik van koffie, alcohol, suiker, eiwitten (veel vleesproducten) en calciumpreparaten en/ of melkproducten.
  2. Bij veel en langdurig gebruik van laxantia en diuretica (plasmiddelen). Ook: bij vastenkuren!
  3. Bij veel/ langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen, bijvoorbeeld calcium-antagonisten, digitalispreparaten en antibiotica, maar ook de anticonceptiepil.
  4. Als gevolg van langdurige fysieke en/ of intellectuele overbelasting (psychosomatische stress). Dit kan uiteenlopen van zorgen, pijn, verdriet en frustraties tot lichamelijke stressbelasting, maar ook bijvoorbeeld het ondergaan van een lichamelijk trauma (klap, stoot, val, verstuiking, enz.).
  5. Bij intensief saunagebruik en bij (top)sport is er sprake van een verhoogde magnesiumbehoefte. Bij zware transpiratie gaat er veel magnesium verloren.
  6. Bij zwangerschap en borstvoeding; evenals het ongeboren kind.

Vooral bij mensen in instellingen, ziekenhuizen, verzorgingshuizen, verpleegtehuizen en dergelijke, maar ook bij studenten ziet men vaak de gevolgen van magnesiumtekort. Patiënten die lijden aan anorexie, ondervoeding, chronische diarree, malabsorptie (patiënten die veel overgeven of een (gedeeltelijke) verwijdering van de maag en/ of darm hebben ondergaan), diabetici, alcoholici en personen die aan bepaalde nierziekten lijden, ontwikkelen magnesiumdeficiëntie.

Recent onderzoek toont aan dat ziektebeelden zoals een te hoog cholesterolgehalte en arteriosclerose (aderverkalking), leververschrompeling (cirrose) alvleesklierontsteking, maar ook dreigende zwangerschapsvergiftiging en een hartinfarct in het acute stadium, goed reageren op extra toevoer van magnesium.

Hoeveel magnesium is aanbevolen voor welke leeftijdgroepen?
De aanbevolen hoeveelheid van magnesium verschilt per groep; jonge kinderen wordt tussen de 80 en de 170 mg/dag aanbevolen, tieners schieten door naar een hogere (volwassenen)behoefte, namelijk 270 tot 420 mg/dag, afhankelijk van de levensomstandigheden. De orthomoleculaire therapeutische dosering ligt voor vrouwen op 300 tot 800 mg/dag (zwangere vrouwen hebben een hogere behoefte!) en voor mannen op 300 tot 1.500 mg/dag.

Waardoor is het magnesiumtekort ontstaan?
De afgelopen jaren is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar vooronderstelde tekorten van het mineraal magnesium in de bodem van Westerse landen.

Deze onderzoeken komen voort uit de observatie dat de Westerse mens over het algemeen veel klachten vertoont die met magnesiumtekort te maken hebben.
In Nederland is de bodem arm geworden aan magnesium. Bovendien hebben het gebruik van anorganische meststoffen en de industriële voedselbewerking ertoe geleid dat veel mensen een chronisch tekort hebben aan magnesium.

Hoe kan ik magnesium toevoegen aan mijn lichaam?

  1. Voeding: Magnesium kan aangevuld worden op verschillende manieren. Allereerst is er de mogelijkheid om veel meer magnesiumrijke voedingsmiddelen te eten.
  2. Injectie: (intravaneus): Magnesium kan, indien de klachten daartoe aanleiding geven, ook via injectie of infuus worden toegediend, bijvoorbeeld om sneller te herstellen van een hartinfarct of complicaties tijdens de zwangerschap. Dit mag alleen worden uitgevoerd onder klinische omstandigheden.
  3. Oraal (via de mond): Suppletie via het maag-darmkanaal. Bekend zijn tabletten op basis van magnesiumoxide (magnesium tabletten). Andere vormen zijn magnesiumcitraat, magnesiumaspartaat, magnesium tauraat, etc.
    Een magnesiumtablet van 500 mg magnesiumoxide bevat echter géén 500 mg magnesium. De werkelijke opname in het lichaam van magnesium via deze vorm ligt bovendien aanzienlijk lager dan het aantal mg van de tablet doet vermoeden door de vulstoffen die er worden gebruikt om de tablet te maken. Daarnaast spelen het maagzuur en de verdere spijsverteringsprocessen een belangrijke rol bij het verwerken van de magnesiumverbindingen.
    Zo zal van bijvoorbeeld van 100 mg magnesiumtablet veelal maar 17mg magnesium daadwerkelijk worden opgenomen. Een ander verschijnsel bij oraal gebruik is dat de darmen er nogal wisselend op kunnen reageren en dat eventuele diarree dan juist tot extra verlies van magnesium leidt.
  4. Huidopname: 'Transdermale magnesiumtherapie' berust op het vergroten van de hoeveelheid magnesium in het lichaam via de huid. Op deze manier wordt de hoeveelheid magnesium die voor de cellen beschikbaar is vergroot, zonder dat het maag- darm- kanaal wordt belast met het risico van bijverschijnselen. ‘Transdermaal magnesium’ heeft daardoor veel voordelen boven oraal toedienen van magnesium in de vorm van tabletten of capsules.
  5. Inhalatie: Dat frisse zeelucht gezond is, wisten we al heel lang. Sinds kort weten we ook dat zeer fijne deeltjes die magnesiumchloride bevatten, daarin een belangrijke rol spelen. Onze longen blijken namelijk zeer goed in staat om magnesiumchloride op te nemen uit een aerosol, waarvan de deeltjes nog veel kleiner zijn dan in de fijnste nevel. Dit wordt ook wel ‘pulmonale opname’ genoemd.

Wat gebeurt er als ik teveel magnesium binnenkrijg? 
Er zijn geen gevallen bekend van een overdosering bij magnesiumopname via de huid. Een teveel aan magnesium kan wel door supplementen worden opgebouwd of wanneer de nieren niet goed werken. Door te veel oraal magnesium kan diarree ontstaan. Overleg in geval u een nieraandoening heeft altijd met uw arts.

Wat is medisch drijven?
Het is van twee goeden ineen: transdermale magnesiumopname en drijven in een optimale sfeer van rust, warmte en gewichtloosheid.
De drijfbaden van het Magnesium Centrum zijn 30 cm diep en met een sterk geconcentreerde magnesiumzoutoplossing gevuld. Het Magnesiumcentrum maakt gebruik va het meest zuivere natuurlijke magnesiumchloride ter wereld.

Waar komt het magnesium vandaan?
Ruim anderhalve kilometer onder de bodem bij het Nederlandse Veendam, bevindt zich een unieke zoutsteenlaag die daar 250 miljoen jaar geleden door de ingedampte zogenoemde Zechstein Zee is achter gelaten. Door de unieke omstandigheden in die periode en de afdekking door moeder aarde is het in zuivere vorm voor ons bewaard gebleven. De vindplaats staat bekend als leverancier van het meest zuivere natuurlijke magnesiumchloride ter wereld.

Het Magnesiumcentrum gebruikt het niet alleen in haar drijfbaden maar ook voor uw baden thuis en andere transdermale en herstellende toepassingen wordt het 250 miljoen jaar oude en zuivere zout gebruikt.





Laatste nieuws

Contact

Orthenstraat 336
5211SX 's-Hertogenbosch
info@magnesiumcentrum.nl

De webshop van Magnesiumcentrum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...